Hypotheken: Wat u moet weten
Advies rondom uw hypotheek
Het is van groot belang om u goed te laten informeren voordat u een hypotheek afsluit. Een hypotheek wordt doorgaans afgesloten voor een periode van 30 jaar. U gaat dus een financiële verplichting aan van 30 jaar! Bij het afsluiten van een hypotheek geeft u het ‘recht van hypotheek’ aan de bank. Dat betekent dat als u zich niet houdt aan de regels van de bank, zij het recht heeft om de schuld op te eisen. Uw woning wordt dan gedwongen verkocht.
Door op voorhand goed advies in te winnen en risico’s zoals overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkeloosheid te verzekeren, kunt u dit risico verkleinen. Het afsluiten van een hypotheek is mogelijk bij een (groot)bank maar ook bij een onafhankelijk tussenpersoon zoals Geurts Hypotheken. Waarom zou u moeten kiezen voor een onafhankelijk tussenpersoon?
- Als tussenpersoon sluiten wij volledig onafhankelijk een hypotheek voor u af. Wij krijgen niet betaald door een bank waardoor wij alleen uw belang dienen. Wij hebben meer dan 35 geldverstrekkers in ons assortiment. Wij kiezen de partij die het best bij u past.
- Bij ons is een plan B en C mogelijk. Mocht bank A de aanvraag niet accepteren, dan kunnen wij snel schakelen naar bank B (en C). Zo kan een deadline alsnog gehaald worden en uw woning alsnog aangekocht worden.
- Wij begeleiden u van A tot en met Z bij de aankoop van uw woning. Wij ontzorgen u bij de aanvraag van een taxatie, bouwtechnische keuring, bankgarantie en overige financiële vraagstukken.
- Altijd de laagste rente! Door ons grote scala aan geldverstrekkers kunnen wij u altijd de laagste rente aanbieden op de markt.
- Alles onder één dak: Doordat wij makelaardij, hypotheken en verzekeringen aanbieden, kunt u bij ons voor alle financiële diensten terecht. Zo kunt u altijd bij uw vertrouwde kantoor en adviseur(s) terecht voor advies.
- Wij helpen u in het contact met de notaris. Samen nemen wij de nota van afrekening door en corrigeren deze indien nodig.
- Nazorg: Ook na het passeren bent u van harte welkom voor vragen en advies over uw hypotheek.
Bouwtechnisch advies
Bent u geïnteresseerd in een woning maar twijfelt u over de kwaliteit ervan? Dan is het zeer verstandig om een bouwtechnisch adviseur in te schakelen. Zij kunnen u helpen om meer zekerheid te krijgen over de staat van de woning en adviseren over de te verwachten kosten op korte en lange termijn. Zo heeft u tevens een plan van aanpak voor het onderhoud (en herstel) van de woning. Wij helpen u graag met het aanvragen van dit rapport.
De rol van de notaris
Bij de aan- en verkoop van een woning speelt de notaris een belangrijke rol. Zij stellen niet alleen de leverings- en hypotheekakte op, maar zorgen ook voor de financiële afwikkeling. Daarnaast kunnen zij u van dienst zijn bij het opstellen van een testament en/of samenlevingscontract.
Verbouwplannen
Met de aantrekkende economie zijn bedrijven in de bouwsector vaak druk bezet. Als u plannen heeft voor verbouwingen, is het dus belangrijk om tijdig te informeren en rekening te houden met eventuele wachtlijsten. Vergeet ook niet om tijdig de voorschriften en/of vergunningen te controleren en door te geven aan uw hypotheekadviseur, zodat de mogelijkheden voor een bouwdepot kunnen worden beoordeeld.
Nationale Hypotheek Garantie (NHG)
Indien u in aanmerking komt voor NHG bij de aankoop of verbetering van uw woning, profiteert u van een lagere rente en een vangnet in geval van gedwongen verkoop. Het Waarborgfonds Eigen Woning betaalt het verschil aan de geldverstrekker als de opbrengst bij verkoop te laag is om de restschuld af te lossen. De kostengrens voor NHG in 2024 is vastgesteld op €435.000.
Communicatie met medische specialisten
Het is belangrijk om uw verhuizing tijdig door te geven aan uw medische specialisten, zodat zij op de hoogte zijn van uw nieuwe adresgegevens.
Verzekeringen en nutsvoorzieningen
Informeer uw verzekeraars tijdig over uw verhuizing en zorg ervoor dat de levering van gas, water en elektriciteit tijdig wordt opgezegd of overgezet naar uw nieuwe adres.
Meterstanden en sleutels
Neem een paar dagen voor de overdracht van uw woning de meterstanden van gas, water en elektriciteit op en noteer deze. Controleer deze samen met de koper bij de overdracht. Vergeet ook niet om uw sleutels op tijd te organiseren en te voorzien van labels.